نگاهی گذرا به برنامه‌های جذب نخبگان در چین

 | تاریخ ارسال: 1402/12/19 | 
چین برنامه‌های متنوعی برای جذب نخبگان دارد. این کشور، از حدود دهه ۲۰۱۰ به بعد،  برنامه‌هایی برای جذب نخبگان چینی و خارجی اجرا نموده است، که از همه معتبرتر دو برنامه ۱۰۰ نخبه (۱۰۰ talents) و ۱۰۰۰ نخبه (۱۰۰۰ talents) می‌باشد، که از نظر تأمین شرایط زندگی و کار و تحقیق، دستمزد و امکانات آموزشی و پژوهشی، حمایت فراوانی از نخبگان دارند. در ذیل، لینک‌های مربوط به این موضوع آورده شده است:
 
http://www.bri.pku.edu.cn/Home/Programs۱/International_Undergraduate_Double_Degree_Program/Partner_Institutions.htm
https://sha.cornell.edu/admissions-programs/graduate/mmh-mba/
https://en.wikipedia.org/wiki/Thousand_Talents_Plan
https://english.cas.cn/newsroom/archive/jobs_archive/job۲۰۱۵/۲۰۱۵۱۲/t۲۰۱۵۱۲۰۴_۱۵۷۱۰۷.shtml

 
برای نمونه CAS بسته مالی ۷ میلیون یوانی را به رهبران دانشگاهی (شامل ۳ میلیون یوان برای تیم‌سازی، و ۱ میلیون یوان برای فراهم‌سازی زیرساختها) اختصاص میدهد. کارفرمایان ممکن است بودجه اضافی برای راه‌اندازی پلتفرم‌های تحقیقاتی مرتبط و تیمهای پشتیبانی را در صورت تقاضا ارائه کنند.
سیاست دیگر چین، جذب دانشجویان بین المللی است و در این زمینه بسیار فعالند. در دانشگاه پکن، شهرکی با عنوان دهکده جهانی (Global Village) مخصوص اسکان استادان و دانشجویان خارجی، آماده سازی شده است. این کشور افراد نابغه و خاص در سطح جهانی را از دانشگاههای جهان جذب نموده ‌است. این استادان با تیم پژوهشی خود آمده‌اند و در آزمایشگاههایی با تجهیزات بسیار مدرن مشغول به کارند. مثلا پرفسور جان اسپیکمن (John Speakman) زیستشناس نامدار انگلیسی که از لندن جذب شده و حدود ده سال است که در پکن و هم در شِنجِن در آکادمی علوم پکن فعالیت مینماید. (آشنایی بیشتر با ایشان: https://en.wikipedia.org/wiki/John_Speakman).
اجرای برنامه‌های خواهرخواندگی بین دانشگاههای چین و با سایر دانشگاه‌های مطرح جهان از دیگر سیاست‌های این کشور می‌باشد. مثلا دانشگاه سیچوان در چِنگدو، خواهرخوانده لیدز انگلیس است که با هم همکاری و رد و بدل اساتید و دانشجویان ارشد و دکتری دارند. بدین‌نحو که هم در چین و هم در انگلیس درس میخوانند و از دوجا مدرک مشترک میگیرند. اینگونه همکاریها با دانشگاههای بزرگ آمریکا، کانادا، استرالیا و اروپا در سطح گسترده‌ای جاری و ساری است.
همچنین در پانزده سال گذشته، شرایط و معیارها را برای فارغ التحصیلان دکتری دشوارتر نموده‌اند. دانشجویان دکتری حتما باید یک یا دو مقاله SCI در مجلات معتبر جهانی ( و ) داشته باشند تا مجوز دفاع بگیرند.
برنامه تشویقی دیگر NSFC (National Natural Science Foundation of China) است که مربوط به صندوق بنیاد علوم چین است. اطلاعات بیشتر را در سایت آن (https://www.nsfc.gov.cn/english/site_۱/index.html) ملاحظه نمایید.
در چین هم گرنت‌های پژوهشی استانی و هم ملی وجود دارد که هرکدام شرایط و لوازم خاص خود را دارد. این گرنت‌ها بسیار متنوع و چشمگیر است. در ضمن از منابع چینی برای  آموزش دانشجویان چینی استفاده میکنند؛ اما برخی دورههای ویژه دانشجویان خارجی فقط به زبان انگلیسی است (کل منابع و تدریس). و دانشجویان الزام دارند از منابع درجه یک انگلیسی استفاده نمایند.
 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 332 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر