برگزاری دومین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین المللی روز آینده، شهر آینده

 | تاریخ ارسال: 1402/12/2 | 
دومین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین المللی روز آینده، شهر آینده  با حضور مقامات لشکری وکشوری، استادان دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران حوزه ­های مختلف جغرافیا، شهرسازی، محیط زیست، علوم اجتماعی اقتصاد،  سنجش از دور و سایر رشته­ های مرتبط از روز شنبه اول اسفند ماه ۱۴۰۲ در سالن ابوریحان و دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی تهران در حال برگزاری است و تا روز دوم اسفندماه ادامه خواهد یافت.
ارائه آخرین دستاوردهای ملی و بین­ المللی در ۱۰ محور و با اهداف زیر در این کنفرانس دنبال می­ گردد:
* افزایش همکاری با محافل علمی ملی و بین­ المللی؛
 * زمینه ­سازی تبادل نظر و تعامل فعالان عرصه «جغرافیا و برنامه­ریزی شهری» با بخش های دانشگاهی و پژوهشی؛
* تعمیق ارتباط میان نهادهای علمی و اجرایی در جهت تحقق محورهای کنفرانس در سطح ملی و بین­ المللی؛ 
*  ایجاد تفاهم و تعامل سازنده میان پژوهشگران، سیاستگذاران، برنامه­ ریزان و مدیران شهری و منطقه­ ای
در  آیین افتتاحیه، خانم دکتر ساسان­پور دبیر علمی کنفرانس  اهمیت کنفرانس را این­گونه اظهار نمود که: با توجه به اینکه ایران در آب­و هوایی خشک و نیمه خشکی قرار دارد، ترویج دانش و تبیین راهبردها و سیاست‌های معطوف به شهرها و کلان‌شهرهای هوشمند پایدار می‌تواند نقش بنیادینی را در ثبات اجتماعی ـ اقتصادی و پایداری کشور ایفا کند. وقتی صحبت از تحقق راهبرد شهر هوشمند پایدار می‌شود، دو حیطه زمانی اکنون و آینده را در بر می‌گیرد. در حالی­که تحقق آن به نحو بارزی کیفیت زندگی و محیط‌های شهری را در مقطع کنونی بهبود می‌بخشد. با استفاده پایدار از منابع و لحاظ کردن منافع نسل‌های آینده، افق دید مدیران و برنامه‌ریزان را به آینده‌های دوردست می‌کشد. نگاهی مسئولانه نسبت به نسل حاضر و متعهدانه به نسل‌های آینده. آنچنان که بر همگان آشکار است، آینده اگرچه ریشه در فرایندهای گذشته و حال دارد، اما روند زمانی معطوف به آینده قطعی و خطی نیست، بلکه روندی متأثر از پدیده‌ها، فرآیندها، مناسبات نوظهور و عدم قطعیت‌های زباد و گوناگونی است. علاوه بر تمرکز بر حل مسائل کنونی شهرها، برنامه‌ریزان و متخصصان شهری باید در سایه مطالعه و نگاشت آینده، موجبات زندگی پایدار شهر و شهروندان آینده را فراهم کنند. در سایه تحلیل ساختارها، فرایندها و عدم قطعیت‌ها معطوف به آینده آمادگی لازم برای گام نهادن مطمئن در دنیای پیش رو فراهم می‌شود.چنین امری نیازمند شناخت شهرهای آینده  است که باید بر اساس آمارهای دقیق و درک بهتر از الگوها و روندهای تغییرات شهری صورت بگیرد. برای مقابله و آمادگی نسبت به مشکلات آتی و حل مسائل فعلی، مطالعات آینده‌ شهری در سراسر جهان کلید خورده است. اگرچه آینده نوشته نشده است، اما می‌توان با پژوهش در آن، آینده را ترسیم کرد. امروزه سرعت تغییرات شهری آن چنان سریع است که رسیدن به اهداف با روش‌های سنتی کارایی خود را از دست داده است. بنابراین مطالعه ویژگیهای شهرهای آینده‌ جهت پیش‌بینی وضعیت در افق‌های مشخص ضروری است. شرایط جدید جهانی فرصت‌های بی‌شماری برای جوامعی که برای دورنگری اهمیت قائل‌اند، ایجاد کرده است، اما برای جوامعی که از شناخت آینده‌ بهره‌ای نبرده‌اند، این شرایط جدید حاوی تغییرات عمیق و درهم شکسته شدن فاجعه وار ساختار آنهاست است. سرعت و گستره فزاینده شهری شدن و فناوری اطلاعات و ارتباط و نیز تشدید افت پایداری محیطی و تخریب منابع طبیعی در کنار کاهش عدالت نسلی و بین نسلی ایجاب می‌کند که دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی تمرکز بیشتر بر مباحث مربوط به آینده داشته باشند. وی در ادامه گزارش روند برگزاری کنفرانس  را این گونه اظهارکرد که برگزاری کنفرانس روز آینده، شهرآینده از سال ۹۸ مورد توجه قرار گرفت در دوران کرونا شرایط مساعدی برای برگزاری آن نبود و در ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ با راه اندازی سایت کنفرانس پذیرش مقالات آغاز شد. در مجموع ۵۹۹ کاربر در سایت ثبت نام کرده ­اند. از مجموع ۱۲۸ مقاله ارسال شده ۸۷ مقاله در ۱۰محور اصلی پذیرفته شد. از این تعداد ۶۲ مقاله حائز رتبه علمی، پژوهشی شدند و برای انتشار در مجموعه مقالات کنفرانس انتخاب گردیدند. همچنین ۱۵  مقاله برتر برای ارئه شفاهی و ۱۰مقاله برای پوستر انتخاب شدند.
سپس اقای دکتر صفاری رئیس دانشکده علوم جغرافیایی ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان از دست اندر کاران برگزاری کنفرانس تشکر و قدردانی نمود.
در ادامه آقای دکتر یحیی رمضانی معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج در خصوص حکمرانی و آینده منطقه کلانشهری سخنرانی کرد.
سخنران دیگر  امیر دکتر فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلّح  بود که در زمینه فناوری­های مرتبط با اطلاعات جغرافیایی و شهرهای آینده ایراد گردید.
در این کنفرانس آقای دکتر عباس رجبی فرد رئیس دپـارتـمان مـهندسـی زیـرسـاخـت  از دانشگاه ملبورن از کشور استرالیا به­صورت مجازی حضور داشت و در خصوص شهرهای آینده و خصوصیات آنها سخنرانی کرد.
سخنرانی­های دیگر از سوی خانم دکتر حجازی زاده در زمینه تغییر اقلیم و آینده شهرها و آقای دکتر سلیقه  در خصوص اثر گرمایش جهانی بر تغییرات اقلیمی شهرهای ایران و ضرورت های زیست محیطی ایراد گردید.
چنان که گفته شد این کنفرانس در عصر روز سه شنبه و نیز در روز چهارشنبه دوم اسفند ماه با برگزاری پنل ­های تخصصی ادامه دارد.




 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 6093 بار   |   دفعات چاپ: 27 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر